21:36

Goda råd som hjälper dig lyckas med AdWords
Vi har tidigare pratat om vad du bör undvika för att lyckas med dina AdWords-kampanjer. Men uppmuntran brukar i regel fungera bättre än pekpinnar, så denna gång tänkte vi istället bjuda på några goda råd. Och det är tips som du kan ha nytta av även i andra delar av ditt arbete – inte bara när det gäller AdWords.

Organisera och fördela
Att hålla ordning på skrivbordet är A och O för att kunna arbeta effektivt – om det sedan är någon typ av organiserad oreda som bara du förstår dig på spelar ingen roll, bara det funkar för dig. Men i AdWords är det extra viktigt att vara organiserad, särskilt om man har ett par hundra – eller tusen – sökord att hålla reda på. Då är det ett måste att dela upp dem i mer lätthanterliga delar och gruppera dessa genom att skapa anpassade kampanjer och annonsgrupper. Ett välorganiserat konto underlättar också för den som eventuellt ska hoppa in och ta över hanteringen av kampanjerna under semestrar och liknande.

Variera och separera
Glöm inte bort att variera dina annonser. Även om en viss annons är väldigt framgångsrik och dessutom passar för flera olika sökord så bör du undvika att återanvända samma text i andra annonser eller annonsgrupper. Om du kopierar texten innebär det inte bara att du får betala flera gånger för visningen av samma annons, det kan också minska effekten av den tidigare lyckade annonsen. För kontentan blir ju att du i princip konkurrerar med dig själv. Om du vill få ut så mycket som möjligt av dina kampanjer är det bättre att skapa unika texter för varje enskild annons.

Se dig omkring
Om du är dedikerad, gör allting rätt och jobbar hårt för att skapa attraktiva annonser till dina AdWords-kampanjer så borde det snart märkas genom ökade försäljningsresultat. Men varför uteblir då det där förväntade uppsvinget i försäljningen? Det kan bero på att du helt enkelt har varit allt för fokuserad på ditt eget arbete och glömt bort vad som sker i omvärlden. Det är inte bara din egen insats som påverkar resultaten, det är minst lika viktigt att hålla koll på vad som händer runt omkring dig. Det är också viktigt att komma ihåg att dina annonser konkurrerar både med ett flertal andra liknande annonser, organiska sökresultat för samma och relaterade sökord, lokala företag etc.
Har en av dina konkurrenter stor sommarrea så lär du snabbt märka av en minskning i din egen försäljning. Samma sak om en konkurrerande sajt har uppgraderat sin AdWords-status eller skapat effektivare sidlänkar. Därför är det i det närmaste ett måste att hålla sig uppdaterad gällande vad som sker i branschen och optimera sina kampanjer därefter.

Läs mer hur vi på Talex kan hjälpa just din butik med optemering.

 

Comments are closed.



Kontaktuppgifter

Telefon

0303-71 91 00

Mail

info@talex.se