15:22

Följ kundens resa till köpet och optimera din försäljning
Det är sällan ett klick på en annons leder raka vägen till en konvertering, visst händer det, men oftast brukar kunden gå en mer eller mindre lång ”omvandlingsväg” innan han eller hon till slut klickar på köpknappen i din e-butik. Kanske loggar kunden in på Facebook för att kolla vad andra sagt om dina produkter och tar beslutet utifrån deras synpunkter. Kanske söker hon eller han reda på en rabattkupong på varan de är intresserade av och återkommer via en affiliatelänk. Det finns mängder av vägar för kunden att gå innan köpet är ett faktum och denna resa är intressant att studera ur många perspektiv. Det kan ge dig värdefulla insikter om vilken roll olika kanaler, såsom email, sökningar, annonser, bloggar och sociala medier, spelar i köpprocessen. Genom att analysera hur varje enskild kanal bidrar till en konvertering kan du lättare avgöra var du behöver lägga krutet inför nästa kampanj. Därmed blir det också enklare att anpassa din marknadsföringsbudget, så att du får ut bästa möjliga ROI (Return of Investment).

I Google Analytics kan du använda rapporten ”Flera kanaler” för att ta reda på vilka sekvenser av handlingar, klick eller länkar som ledde kunderna till ett fullbordat köp på din webbplats, samt hur lång tid det tog och på vilket sätt respektive kanal bidrog. Rapporterna inkluderar bland annat organiska sökningar, Pay-Per-Click, displayannonser, affiliates. hänvisningssidor, sociala nätverk, nyhetsbrev och offlinekampanjer, där kunderna uppmanats att besöka en viss kampanjsida online. Du kan se hur många försäljningar som genererades av varje kanal, samt om konverteringen skedde indirekt (assisterad omvandling) eller om kanalen utgjorde sista steget innan själva köpet.

Via rapporterna får du även information om värdet av respektive försäljning, vilket är användbart när du ska sätta din budget. En längre omvandlingsväg innebär oftast ett välinformerat och planerat köp, vilket troligtvis gör kunden mer benägen att beställa mer och/eller dyrare varor. Samtidigt kanske en kort omvandlingsväg inte genererar lika stora intäkter, eftersom det är vanligare att man impulsköper billiga prylar. Givetvis är det många andra kriterier som spelar in när det gäller att konvertera kunder, såsom ditt SEO-arbete på sajten, valet av sökord, utformningen av dina annonser och landningssidor, hur aktiv du är i bloggar och sociala medier etc. Men Flera kanaler-rapporterna ger dig en inblick i vilka kanaler som är mest lönsamma och förser dig med verktygen du behöver för att kunna optimera dina kampanjer och maximera dina försäljningsresultat.

 

Comments are closed.



Kontaktuppgifter

Telefon

0303-71 91 00

Mail

info@talex.se